fbpx

Sīrups.lv

Padomi tavai ikdienai un dzīvesstilam 💙💛

Elma, Elna, Menarda
30.Sep.2022
Elma, Elna, Menarda
30.Sep.2022
empātija
Attiecības Veselība

Kas ir empātija? Pamācība, kā sajust otru

Tuvojoties Valnetīnienai, turpinām par sirsnīgām tēmām. Var teikt, ka empātijas sinonīms ir bībelē sludinātais teiciens – mīliet cits citu. Empātija ir spēja saprast un sazināties ar citu prātiem un emocijām — būtībā tas ir tilts, kas palīdz mums satikt cilvēkus tajā emocionājalā stāvoklī, kur viņi atrodas, saprast, ko kāds jūt, un emocionāli atbalstīt viņus vajadzības gadījumā.

Lielākā daļa cilvēku mēdz būt diezgan pārliecināti par savām empātijas prasmēm. Daži ir īsteni empāti — cilvēki, kuriem pēc dabas ir paaugstināta jutība pret citu jūtām. Taču neatkarīgi no jūsu empātijas līmeņa, tas nav nekas slikts, ja atsvaidzināt savas zināšanas par empātiju – tas var nākt par labu visiem.

Turpiniet lasīt, lai uzzinātu, kā būt empātiskam noteiktās dzīves jomās, kāpēc empātijai ir nozīme un kā izvairīties no pārpūles (galu galā mēs nedrīkstam sevi izsmelt).

Kā praktizēt empātiju?

Mēs iepazināmies ar dažādiem ekspertu padomiem, kuri sniedza dažas praktiskas atziņas empātijas izmantošanai dažādās dzīves jomās.

Attiecības

Dr. Dženifera Čeina, licencēta psiholoģe Sietlā, Vašingtonā, iesaka cieši klausīties savu partneri vai draugu, ja viņi dalās ar jums, vienlaikus sekojot līdz sava ķermeņa valodai un sajūtām.

“Tas prasa zināmu savējo spriedumu, pieņēmumu, cerību vai uzskatu apslāpēšanu,” viņa saka.

Viņa arī norāda, ka noder pieņemt, ka jūs pilnībā nesaprotat savu partneri / draugu, tāpēc jums vienmēr vajadzētu būt ziņkārīgam par to, ko viņi varētu justies.

“Empātijas praktizēšanas ieguvums attiecībās ir tāds, ka jūs turat spoguli, lai jūsu partneris/draugs justos redzēts un dzirdēts, un jūs kopīgi izprotat to, kas notiek ar viņu, ” skaidro Čeina. “Tas noved pie dziļākas emocionālas saiknes un tuvības.”

Piemēram, ja jūsu partneris vai istabas biedrs atgriežas mājās sajūsmā par viņu paaugstināšanu amatā darbā, jūs varat noskaņoties uz savu intuīciju, lai saprastu viņu prieku un sajūsmu.

Čeina iesaka, lai padomājiet par viņiem kaut ko šādu: “Oho, es redzu, cik ļoti tu staro! Kad es dzirdu tevi par to runājam, es jūtu, ka mana sirds sitās no laimes un lepnuma par tevi. Apsveicu! Šovakar tiešām svinēsim!”

Darbs un skola

Dr. Betānija Kuka, licencēta klīniskā psiholoģe Čikāgas apgabalā, norāda, kā empātija darba vietā un skolā var palīdzēt citiem justies ērti un droši.

Viņa piedāvā piemēru: parādiet jaunajam skolas biedram vai kolēģim apkārtni, uzdodot viņiem jautājumus, cenšoties viņus patiesi iepazīt. Varbūt nosakiet datumu kafijas padzeršanai pēc nedēļas, lai pārbaudītu, kā viņi iejūtas.

Viņa arī piebilst, ka jūs varat kādam palīdzēt tikai tāpēc, ka tas ir jauki. Piemēram, ja pamanāt, ka kādam līdzcilvēkam vai kolēģim ir problēmas vai tas atpaliek no produktivitātes, varat piedāvāt kādu uzmundrinošu vārdu, kas palīdzētu viņiem justies pamanītam.

“Karma ir īsta, un es katru dienu to sev uzlaboju,” piebilst Kuka.

Tiešsaistē

Tā kā liela daļa mūsu dzīves notiek tiešsaistē, var viegli aizmirst, ka arī tur ir svarīga empātija. Patiesībā tehnoloģijas var palīdzēt mums labāk paust empātiju, ja attālums ir faktors attiecībās.

Dr. Maurija Glaude, garīgās veselības praktizētāja un zinātniece Lielās Ņūorleānas apgabalā, norāda, ka tādi rīki kā Facetime un konferenču lietotnes, piemēram, Zoom, ir radījušas iespēju labāk kontaktēties.

“Empātija noteikti sākas ar cilvēku saikni,” saka Glaude. “Tas ietver arī izvēli būt neaizsargātam un atvērtam kopīgai pieredzei, kas iesaista jūtas.” Tāpēc nākamreiz, kad grasāties kādam nosūtīt parasto īsziņu, pajautājiet sev, vai jums ir dažas papildu minūtes videozvanīšanai. Veiciet papildu soli, lai iegūtu no šī vērtīgā tiešā savienojuma.

Viena neizbēgama tiešsaistes mijiedarbības iespēja ir tā, ka tā var apiet empātiju un ātri kļūt nejauka.

Kuka norāda, ka, ja kāds komentāros uz jums aizskar, neatkarīgi no tā, vai jūs šo personu pazīstat vai nē, fakts, ka viņš teica, ko teica publiskā telpā var nozīmēt, ka viņi reaģēja emocionāli.

“Neatbildiet. Izdzēsiet komentāru (varbūt bloķējiet lietotāju) un saprotiet, ka varbūt kautkas šo personu iespaidoja, varbūt viņiem ir tumšs dzīves posms, kas nav saistīts ar jums.

Ja tomēr izvēlaties atbildēt, pirms tam veltiet brīdi, lai empātija varētu pārņemt jūsu emocijas.

Kāpēc empātija ir patiešām svarīga ilgtermiņā?

2006. gadā toreizējais senators Baraks Obama teica ievadrunu Ziemeļrietumu universitātē, kur pauda bažas par kaut ko, ko viņš sauca par “empātijas deficītu”.

Viņš mudināja absolventus audzināt empātiju, aprakstot to vienkārši: “Mācīties nostāties cita vietā, redzēt caur viņu acīm…” Viņš arī atzīmēja, ka, ejot cauri dzīvei, tas var kļūt grūtāk, nevis vieglāk, jo dzīve var piespiest tevi rūpēties par jebko.

Lai gan empātija var būt grūta un prasa pašsaprotamu attieksmi, ir vērts pie tās strādāt.

Čeina norāda uz empātijas priekšrocībām, sakot: “Pētījumi ir pierādījuši, ka empātija var radīt lielāku laimi, spēcīgāku imūnsistēmu, labāku komunikāciju, palielinātu piederības sajūtu, attiecību dziļumu un veselīgu darba vidi. Esmu atklājusi, ka precīza empātija var uzlabot garīgo veselību, kā arī drosmes sajūtu, lai radītu dzīvi, kādu patiešām vēlamies dzīvot.”

Glaude saka, ka empātija var veicināt emocionālas attiecības starp pāriem, ģimenēm, grupām un kopienām. Ķīmiski šīs pieredzes rezultātā smadzenēs izdalās arī veseli endorfīni, piemēram, dopamīns, oksitocīns un serotonīns (kas mums ir ļoti patīkams).

Kuka to rezumē, sakot: “Empātija būtībā stiprina sociālo struktūru, kas satur cilvēci kopā.”

Mums jāpiebilst, ka empātija ļoti ievērojami trūkst postpadomju sabiedrībā. To laiku cilvēki pieraduši būt skarbi un drūmi. Tomēr jāsaprot, ka viss mainās, attīstās un iet uz priekšu, tā pat arī zināšanas par cilvēku attiecību kvalitātes uzlabošanu. Mēs visi varam būt labāki viens pret otru un tas būs neapstrīdams ieguvums gan sabiedrībai, gan arī mūsu personīgajās dzīvēs.

*Raksti Sirups.lv ir paredzēti tikai informatīviem un izglītojošiem mērķiem, tie neaizstāj profesionālu medicīnisko padomu, diagnostiku vai ārstēšanu. Vienmēr konsultējieties ar ārstu, ja Jums rodas jautājumi par veselības stāvokli.

Seko

Pievienojies mums Telegram grupā! Seko un diskutē.

  • Veselīgas uzkodas: 5 recepšu idejas

    Brīžos, kad enerģijas līmenis ir zems, un kāre ir augsta, var rasties grūtības izdarīt veselīgu izvēli, jo vienmēr pastāv iespēja veikt ātrus risinājumus. Vērts zināt, ka neveselīgas pārtikas patēriņš ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tavu ikdienu nomāc nogurums un galvassāpes. Lai šādas situācijas mazinātu, mēs Tev esam sagatavojuši 5 Ziņa Veselīgas uzkodas: 5 recepšu idejas vispirms redzēta Fitnesa Ziņas.

  • Psihoterapija: Vai psihoterapeits var palīdzēt?

    Mūsu dzīvi veido lēmumi, sākot ar to, ko ģērbties no rīta, ko ēst brokastīs, un beidzot ar svarīgiem lēmumiem, kas varētu neatgriezeniski ietekmēt mūsu dzīvi. Ir iespējami gan pozitīvi, gan negatīvi rezultāti. Rezultātā ir izdevīgi, ja dzīves atslēgas brīžos cilvēks nemēģina rast risinājumus pats, bet gan strādā ar profesionālu palīgu. Ziņa Psihoterapija: Vai psihoterapeits var palīdzēt? vispirms redzēta Fitnesa Ziņas.

  • Pneimonija: Ko darīt, kad plaušām grūti izveseļoties?

    Pneimonija ir viena no plaušu slimībām, no kuras izārstēties var nebūt tik vienkārši. Anitu vairākas nedēļas mocīja krampji, taču antibiotikas un citas zāles viņai nepalīdzēja sasniegt tik ļoti gaidīto atveseļošanos. Kad viņai tika veikta plaušu datortomogrāfija, viņa atklāja atkārtotā klepus patieso avotu. “Mana ģimenes ārste sākotnēji uzskatīja, ka tas ir vīruss, Ziņa Pneimonija: Ko darīt, kad plaušām grūti izveseļoties? vispirms redzēta Fitnesa Ziņas.

  • Vitamīni un uztura bagātinātāji: Kā tie ietekmē sievietes auglību?

    Kā vitamīni un uztura bagātinātāji ietekmē auglību? Embrionālajā periodā olšūna, kas ir sievišķīgākā un lielākā sievietes ķermeņa šūna, sāk radīt embrijus. Tāpēc olas izdzīvo visu, kas jāpārdzīvo mammai. “Viss, kas nonāk mūsu organismā, ļoti tieši ietekmē olšūnu veselību,” stāsta ginekoloģe Gita Rutasa. “Cigarešu dūmi, lietotas narkotikas, piesārņots pilsētas gaiss, sēdošs Ziņa Vitamīni un uztura bagātinātāji: Kā tie ietekmē sievietes auglību? vispirms redzēta Fitnesa Ziņas.

  • D vitamīns samazina risku saslimt ar elpošanas ceļu slimībām

    D vitamīns samazina astmas un elpceļu slimību risku par 50%, liecina Cochrane Collaboration, pasaulē pazīstama pētniecības organizācija, kas sastāv no neatkarīgiem zinātniekiem, ārstiem un veselības aprūpes speciālistiem, kuri rūpīgi analizē un apstiprina pētījumu datus un testu rezultātus. Profesors Adrians Martino no Karalienes Marijas universitātes atzīmēja, ka atklājumi, kas demonstrēja D Ziņa D vitamīns samazina risku saslimt ar elpošanas ceļu slimībām vispirms redzēta Fitnesa Ziņas.

    LEAVE A RESPONSE

    Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.