Padomi tavai ikdienai un dzīvesstilam 💙💛

Diāna, Dina, Dins
24.Feb.2024
Diāna, Dina, Dins
24.Feb.2024
Uzturs Veselība

D vitamīns samazina risku saslimt ar elpošanas ceļu slimībām

D vitamīns samazina astmas un elpceļu slimību risku par 50%, liecina Cochrane Collaboration, pasaulē pazīstama pētniecības organizācija, kas sastāv no neatkarīgiem zinātniekiem, ārstiem un veselības aprūpes speciālistiem, kuri rūpīgi analizē un apstiprina pētījumu datus un testu rezultātus.

Profesors Adrians Martino no Karalienes Marijas universitātes atzīmēja, ka atklājumi, kas demonstrēja D vitamīna augsto aizsargājošo efektu, pārsteidza viņu un viņa kolēģus.

Kaulu veselība

Jau sen ir zināms, ka D vitamīnam ir nozīme kaulu veselībā, taču tikai 80. gados pētnieki atklāja D vitamīna receptorus visā ķermenī, īpaši leikocītu epitēlijā un elpceļos. Atklājums izraisīja pētījumus par saistību starp D vitamīnu un imūnsistēmu, kā arī elpošanas problēmām.
Daudzos pētījumos ir pierādīts, ka D vitamīnam ir galvenā funkcija imūnās atbildes regulēšanā.

Zems D vitamīna līmenis ir saistīts ar autoimūnām slimībām, piemēram, alerģijām un astmu.

Vīrusu infekcijas

D vitamīna deficīts ir saistīts ar organisma noturības palielināšanos pret vīrusu infekcijām.
Saskaņā ar jaunu pētījumu cilvēkiem, kuri saņem pietiekami daudz D vitamīna, bija par 50% mazāks risks saslimt ar astmu. Gan bērni, gan pieaugušie varētu gūt labumu no šiem atklājumiem. Saskaņā ar pētījumiem D vitamīna nepietiekamība ir saistīta arī ar iekaisumiem, infekcijām, alerģijām, sirdslēkmēm un citiem traucējumiem.

Kā uzņemt D vitamīnu?

D vitamīnu cilvēki dabiski uzsūc no saules gaismas: āda rada D vitamīnu no tā provitamīna ergosterola – 7-dihidrosterīna UV starojuma ietekmē, savukārt 7-dihidrosterīns organismā rodas no holesterīna. Tā rezultātā ir ļoti svarīgi nodrošināt pietiekamu saules gaismu. Protams, vasarā mēs to varam darīt biežāk, taču pārspīlēt nav vēlams – ja gatavojaties būt saulē ilgāku laiku, jālieto sauļošanās krēms un jānosedz galva. Šis vitamīns tiek ražots ādā pirmajās 15 līdz 20 minūtēs pēc saules iedarbības pirms sauļošanās.

Ir vērts atzīmēt, ka ādas iedegums ir process, kas aizsargā ādu no UV starojuma un ka vitamīns vairs netiek radīts sauļošanās procesa sākumā. Kad ziemā ir pieejama saule, ieteicams to izmantot. To var paveikt gan ejot, gan vingrojot. Šo vitamīnu var atrast tādos pārtikas produktos kā olu dzeltenumi, aknas un dažādas jūras veltes, piemēram, tuncis, lasis, sardīnes un siļķes.